OM KLUBBEN / MÅL OG PLANER

NY PRESIDENT PER SANDBAKKEN KOMMER SNART MED TILSVARENDE FOR 2023-24

Avtroppet president  Ole  Per  Rustand:
KLUBBENS STRATEGISKE  MÅL OG Plan for 2022 - 2023

1.

MÅL

a)

Felles verdier er av stor betydning for samhørigheten i en organisasjon. Klubben bør derfor ledes og leve opp til Rotarys kjerneverdier som er:

·         Tjeneste (Service)

·         Kameratskap (Fellowship)

·         Mangfold (Diversity)

·         Integritet (Integrity)

·         Lederskap (Leadership)

b)

Følge internasjonal president Jennifer Jones sine målsettinger og motto.

Presidenten vektlegger mangfold, rettferdighet og inkludering. Hun vil bidra til at Rotary engasjerer seg for at vi skal få en robust og levende verden i fremtiden.

Årets motto: «IMAGINE ROTARY»

RI-president Jennifer Jones beskriver årets motto slik:

«Tenk deg en verden som fortjener vårt beste der vi står opp hver dag og vet at vi kan gjøre

forskjell».

Hun oppfordrer medlemmene til å tenke stort.

«Tenk deg ... Hvilke drømmer vil du realisere?» For å engasjere medlemmene, må Rotary

tilpasse seg og endre seg i tak med samfunnsutviklingen, sier hun. Rotary kan tilby

personlig vekst, lederutvikling og livslange vennskap

Endring i Rotary, kan bety å ta ibruk nye klubbmodeller med fokus på ulike temaer.

Jones bemerker at Rotary har liten tid igjen til å nå RI-styrets mål om at kvinner skal

utgjøre 30% av Rotarys medlemmer innen 2023. Rotary har oppnådd dette i mer enn 110

lang, men har en lang vei å gå.

Hun påpeker at om vi alle har drømmer å oppnå store ting som å få slutt på polio og skape fred, så har vi et ansvar for at dette skal skje.

Klubbmøtenes temaer (foredrag) spenner over en stor del av samfunnet vårt.

c)

Øke medlemsantall med minimum 2 person. Ha fokus på å øke kvinneandelen i klubben.

d)

Gjøre klubben mer kjent.

e)

Gjøre klubbens aktiviteter og formål mer kjent. Synliggjøre Rotary som en samfunnsengasjert organisasjon.

f)

Samarbeide med naboklubber.

Side 2

2.

PLAN

a)

Involvere styret og komiteer til å lede klubben og leve opp til Rotarys kjerneverdier som er:

·         Tjeneste (Service)

·         Kameratskap (Fellowship)

·         Mangfold (Diversity)

·         Integritet (Integrity)

·         Lederskap (Leadership)

b)

Oppfordre styret, komiteer og medlemmer til å følge internasjonal president Jennifer Jones sine målsettinger og motto.

c)

Medlemsantallet kan økes ved å arrangere «åpne kvelder» for potensielle nye medlemmer. Gjerne invitere «kamerat/venninne-gjenger» til medlemsmøter med interessante temaer. ‘ (Som ny er det lettere å være to eller flere enn å komme alene)

Innflytter til Br.dal og omegn samt «nye landsmenn» kan være potensielle nye medlemmer.

d)

Inspirere og støtte medlemmene til å bli kjent med klubbens digitale plattform for informasjon, kontakt og administrasjon slik at klubben kan gjøres mer kjent ved at medlemmene «ufarliggjør» og markedsfører Rotary til venner, kjente og foretningsforbindelser.

e)

Synliggjøre klubben ved å delta på dugnader som f. eks. Frelsesarmeens julegryte, covid

vaksinering o.l.

Bidra til at klubben alltid har en oppdatert hjemmeside/Facebookside..

f)

Samarbeide med naboklubber ved å inspirere medlemmene til å delta på naboklubbers arrangementer.